Porcher, Christoph, M. Ed.

Christoph Porcher

School of Educational and Cultural Studies
Institute of Education
Department of Vocational Education Studies

Katharinenstraße 24
49078 Osnabrück

Room: 26/E03
Phone: 0541 969-6377
E-Mail: christoph.porcher@uni-osnabrueck.de

Publications

Beiträge in Sammelwerken [Book Chapters]

Lange, Silke; Porcher, Christoph (2024): Die Berufs- und Wirtschaftspädagogik im Spannungsverhältnis von Binnen- und Außenlegitimation – Thesen zum disziplinären Selbstverständnis [Vocational Education Studies Between Internal and External Legitimacy – Theses on Disciplinary Identity]. In: Büchter, Karin; Herkner, Volkmar; Kögler, Kristina; Kremer, Hugo-H.; Weyland, Ulrike (Hrsg.): 50 Jahre Sektion Berufs und Wirtschaftspädagogik in der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE). Kontinuität, Wandel und Perspektiven. Opladen: Budrich, S. 211-228. https://doi.org/10.3224/84742720

Lange, Silke; Frommberger, Dietmar; Porcher, Christoph (2024): 20 Jahre Basiscurriculum Berufs- und Wirtschaftspädagogik. Das berufs- und wirtschaftspädagogische Studium zwischen beruflicher Lehrerbildung und disziplinären Standards [20 Years of the Basic Curriculum in Vocational Education Studies. Vocational Education Studies Between Teacher Training and Disciplinary Standards]. In: Büchter, Karin; Herkner, Volkmar; Kögler, Kristina; Kremer, Hugo-H.; Weyland, Ulrike (Hrsg.): 50 Jahre Sektion Berufs und Wirtschaftspädagogik in der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE). Kontinuität, Wandel und Perspektiven. Opladen: Budrich, S. 143-168. https://doi.org/10.3224/84742720

Lange, Silke; Porcher, Christoph; Trampe, Kristina (2024): Quo vadis Berufliche Lehrerbildung? Aktuelle Ansätze und Entwicklungen in der beruflichen Lehrerbildung in Deutschland. Zur Einleitung [Quo Vadis Vocational Teacher Education? Current Approaches and Developments in Vocational Teacher Education in Germany. An Introduction]. In: Lange, Silke; Porcher, Christoph; Trampe, Kristina (Hrsg.): Handbuch Standorte beruflicher Lehrkräftebildung in Deutschland. Bielefeld: wbv, S. 9-16. 10.3278/9783763973743

Trampe, Kristina; Porcher, Christoph (2022): Zum Status Quo des beruflichen Lehramtsstudiums in Deutschland – Entwicklung und Potential einer Typologie von Studienmodellen [On the Status Quo of Vocational Teacher Education in Germany – Development and Potential of a Typology of Study Models]. In: Kögler, Kristina; Weyland, Ulrike; Kremer, H.-Hugo (Hrsg.): Jahrbuch der berufs- und wirtschaftspädagogischen Forschung 2022. Opladen, Berlin, Toronto: Verlag Barbara Budrich, S. 75-88. Online verfügbar unter: https://shop.budrich.de/wp-content/uploads/2022/04/9783847417873.pdf

Zeitschriftenartikel [Journal Articles]

Porcher, Christoph (2024): „Lebendiger Träger des Dritten Reiches“? Neue Erkenntnisse zur Verstrickung des Wirtschaftspädagogen Ludwig Kiehn im NS-System ["Living Proponent of the Third Reich"? New Insights into the Involvement of Ludwig Kiehn in the Nazi System]. In: Pädagogische Korrespondenz, 37(69), S. 3-22. https://doi.org/10.3224/paek.v37i1.01

Lange, Silke; Trampe, Kristina; Porcher, Christoph; Walkenhorst, Ursula; Bartels, Amiena; Frommberger, Dietmar (2024): Berufliche Lehrkräftebildung – Bedingungen, Modelle und (Forschungs-)Bedarfe [Vocational Teacher Education – Conditions, Models and (research) Needs]. In: K.-H. Gerholz, S. Annen, R. Braches-Chyrek, J. Hufnagl & A. Wagner (Hrsg.), bwp@ Spezial HT2023: Hochschultage Berufliche Bildung 2023, 1–25. https://www.bwpat.de/ht2023/lange_etal_ht2023.pdf

Porcher, Christoph; Trampe, Kristina (2024): The typology of initial TVET Teacher Education in Germany. In: Revista Actualidades Investigativas en Educación, 24(1 ), 1-27. https://doi.org/10.15517/aie.v24i1.55633

Frommberger, Dietmar; Porcher, Christoph (2023): On the limited usefulness of comparative politics modelling for understanding VET systems. In: Journal of Vocational Education & Training. DOI: 10.1080/13636820.2023.2283748

Porcher, Christoph; Trampe, Kristina (2023): Der LBS-Navigator - Ein Online-Tool zur Orientierung im Dschungel der Studiengänge [The LBS Navigator – An Online Tool for Navigating the Jungle of Degree Programs]. In: Bildung und Beruf 6 (2), S. 129-132.

Porcher, Christoph; Trampe, Kristina (2021): Das berufliche Lehramtsstudium in Deutschland. Eine Typologie von Studienmodellen [Vocational Teacher Education in Germany: A Typology of Study Models]. In: berufsbildung 75 (190), S. 13-16.

Herausgeberschaften [Edited Volumes]

Blankertz, Herwig (2024): Berufsausbildung im 19. Jahrhundert und die Anfänge der Berufsschule. Eine Vorlesung zur Genese des Berufsschulwesens. Herausgegeben von Christoph Porcher. [Vocational Education in the 19th Century and the Beginnings of Vocational Schools. A Lecture on the Genesis of the Vocational School System. Edited by Christoph Porcher] Opladen: Budrich. https://shop.budrich.de/wp-content/uploads/2024/05/9783847419815.pdf

Lange, Silke; Porcher, Christoph; Trampe, Kristina (Hrsg.) (2024): Handbuch Standorte beruflicher Lehrkräftebildung in Deutschland [Handbook of Vocational Teacher Education in Germany]. Bielefeld: wbv. 10.3278/9783763973743

Vorträge [Conference Presentations]

Láscarez Smith, Daniel; Porcher, Christoph (2024): La construcción de discursos conservadores sobre la implementación de sistemas de formación dual: una reconstrucción en la tradición latinoamericana y alemana [The construction of conservative discourses on the implementation of dual training systems: a reconstruction in the Latin American and German tradition]. [Vortrag auf der ALAS in Santo Domingo, Dominikanische Republik.]

Porcher, Christoph (2024): Unravelling the Historical Tapestry: A Critical Examination of the Genesis of the Vocational Training Act in Germany 1919-1933. [Presentation on the 9th Sino-European Workshop at Tongji University, Shanghai]. Download here

Porcher, Christoph (2024): Ein Beitrag zur Aufarbeitung: Ludwig Kiehn und seine Positionierung innerhalb des Nationalsozialismus. [Vortrag im Rahmen der Sektionstagung Berufs- und Wirtschaftspädagogik in Dresden.] Download hier

Porcher, Christoph (2024): Die Krise als Erzählung im Erziehungswissenschaftlichen Diskurs. [Vortrag im Symposium "Krisen(narrative) in der Berufsbildungsforschung im nationalen und internationalen Raum" auf dem DGfE Kongress in Halle.] Download hier

Porcher, Christoph; Schmidt, Falko (2023): Dichtung und Wahrheit: Probleme der Geschichtsschreibung der Berufsbildungstheorie. [Vortrag auf der Sektionstagung Berufs- und Wirtschaftspädagogik in Flensburg.] Download hier

Porcher, Christoph (2023): Paradigmenpluralismus in der Berufsbildungsforschung. Biographische Annäherungen an das Konzept von Jürgen Zabeck. [Vortrag im Young-Researcher Forum der Sektionstagung Berufs- und Wirtschaftspädagogik in Flensburg.] Download hier

Porcher, Christoph (2023): Berufsbildung und Sozialismus. Eine Auseinandersetzung mit der politischen Anna Siemsen. [Vortrag gehalten im Rahmen des Anna-Siemsen-Tages in Osnabrück.] Download hier

Frommberger, Dietmar; Lange, Silke; Porcher, Christoph (2022): Vom Zeitgeist überholt? Duale Berufsausbildung in der Krise [Overtaken by the Zeitgeist? Dual System in Crisis]. [Vortrag im Rahmen der 8. Österreichischen Berufsbildungsforschungskonferenz in Klagenfurt.] Download hier

Trampe, Kristina; Porcher, Christoph (2021): Zum Status Quo des beruflichen Lehramtsstudiums in Deutschland – Eine Typologie von Studienmodellen [On the Status Quo of Vocational Teacher Education in Germany – A Typology of Study Models]. [Vortrag im Rahmen der Sektionstagung der Berufs- und Wirtschaftspädagogik in Bamberg.] Download hier

Rezensionen [Book Reviews]

Marcus Eckelt/Thilo J. Ketschau/ Johannes Klassen/Jennifer Schauer/ Johannes K. Schmees/Christian Steib (Hrsg.): Berufsbildungspolitik: Strukturen – Krise – Perspektiven (1. Aufl.). Bielefeld (wbv Publikation) 2022. In: Weiterbildung. Zeitschrift für Grundlagen, Praxis und Trends 33(1), S. 42-43.
 

About

Following my Bachelor's and Master's degrees at Osnabrück University, I joined the Department of Vocational Education Studies as a research associate in 2020. Since then, I've further developed my research interests, embarked on my PhD, and become involved in both teaching and academic administration.

Research interests

My research interests have evolved over the years. Early in my career, I focused on issues in German vocational teacher education, with an emphasis on structural analysis. Recently, however, my interests have shifted towards a critical examination of the historical aspects of vocational education and training. This includes exploring the ideological foundations of the Dual System, vocational education during the National Socialist period, legal developments, and the contributions of Herwig Blankertz and Jürgen Zabeck.

Membership of professional bodies

I am an associate member of the German Educational Research Association (GERA). In 2022, I established a study group with colleagues dedicated to researching 'suppressed' scholars in vocational education.

Qualifications

2020: Master of Education, Osnabrück University. I continued my studies in mechanical engineering, English, and vocational education.

2018: Bachelor of Science, Osnabrück University. I studied mechanical engineering, English, and vocational education. 

Experience in industry

After completing 10th grade, I began an apprenticeship as a machinist. During my time at the company, I learned to operate CNC machines and work with various metals. Following the completion of my apprenticeship, I remained with the company for an additional six months.

International experience

During my Bachelor's, I spent a semester at Glasgow Caledonian University, where I participated in the European Project Semester (EPS). I am occasionally invited to speak to students at universities abroad, including Universidad Técnica Nacional in Costa Rica and Tongji University in China.

Teaching responsibilities

I teach a variety of courses at both Bachelor's and Master's levels at our university, each reflecting my research interests. I typically teach two courses per semester.