Rommel, Irina, Dr.

Dr. Irina Rommel

School of Educational and Cultural Studies
Institute of Education
Department of Vocational Education Studies


Room: 26/E03
Phone: 0541 969-6375
E-Mail: irina.rommel@uos.de

Publications

  • Rommel, I., Vargas Méndez, M., & Láscarez Smit, D. (2024). Between heterogeneity and professionalization of TVET teacher education in Costa Rica: Pathways and challenges. International Journal of Vocational Education Studies, 1(2), 45–67. https://doi.org/10.14361/ijves-2024-010206

 

  • Rommel, I., Goncharova, A.,  Frommberger, D. (2024). Vocational Teacher Education and Vocational Education Research in Costa Rica—Status Quo and Perspectives. 10.1007/978-3-658-43742-8_10. 

 

  • Rommel, I.; Angles, E.; Frommberger, D. (2024): Towards Institutionalised TVET Research in Costa Rica–Empirical Analysis on Status, Needs, and Challenges. Actualidades Investigativas en Educación. 24. 1-28. DOI:10.15517/aie.v24i1.55637. 

 

  • Rommel, I.;  Méndez, M. (2023). Teacher Qualification Demands in Costa Rican TVET: First Results of the Project CoRiVET. 10.33423/jhetp.v23i12.6244.

 

  • Rommel, I.; Goncharova, A.; Frommberger, D. (2022): Vocational Teacher Education Research in Costa Rica - Status Quo and Perspectives., in.: Kühling-Thees, C.; Toepper, M.; Zlatkin-Troitschanskaia, O.; Bohlinger, S.; Gesseler; M.; Bieß, A.; Greppmair, A.-C.; Nguyen, H. L.; Scheuch, I. (Eds.): Insights into "Research on the Internationalization of Vocational Education and Training. MP-INVET., p. 63-68. URL: https://www.mp-invet.de/files/2022/10/Konferenzband_IBBF_final.pdf

 

  • Lüpkes, N.; Rommel, I. (2022): Unternehmensspezifische Digitalisierungsbedarfe und institutionelle Bildungsentscheidungen – Exploration von Begründungsszenarien für kleine und mittlere Unternehmen (KMU). In: Robak, S.; Kühn, C.; Heidemann, L.; Asche, E. (Hrsg.): Digitalisierung und Weiterbildung. Beiträge zu erwachsenenpädagogischen Forschungs- und Entwicklungsfeldern. Barbara Budrich. Opladen., S. 179-196.

 

  • Rommel, I. (2022): Kontextualisierung in internationalen Berufsbildungsvergleichen: Darstellung eines systematisierten Vergleichsrahmens am Beispiel Kubas. In: Grollmann, P.; Frommberger, D.; Deißinger, T.; Lauterbach, U.; Pilz, M.; Schröder, T.; Spöttl, G. (Hrsg.): Vergleichende Berufsbildungsforschung - Ergebnisse und Perspektiven aus Theorie und Praxis. Bundesinstitut für Berufsbildung. Bonn., S. 182-200.

 

  • Rommel, I.; Vargas Méndez, M. (2022): Necesidades de cualificación docente de la EFTP costarricense: primeros resultados del Proyecto CoRiVET. In Revista Innovaciones Educativas, 24 (27), 24-40. https://doi.org/10.22458/ie.v24i37.4295

 

  • Rommel, I. (2021): Systematisierung international-komparativer Berufsbildungs- vergleiche am Beispiel Kubas: Kritisch-analytisches Vergleichsmodell als Perspektiverweiterung internationaler Berufsbildungskooperation. Göttingen. Cuviellier Verlag.

 

  • Rommel, I.; Michele, J. (2021): Educational Guidelines and Didactical Principles in Germans TVET-System: Skilling through Complete Vocational Action. Journal of Engineering, Science & Management Education. 13(1), 28–32

 

  • Rommel, I.; Michele, J. (2021): From Engineer to TVET-Teacher: The SprintING (“CrossEntry”) Study Program as a Resource for Teacher Shortage. Journal of Engineering, Science & Management Education. 13(1), 33–36.

 

  • Rommel, I. (2020): Facing the Shortage of Teachers at Vocational Schools: The Quermaster Program for Engineers "SprintING" at the Leibniz University Hannover - Challenges and Opportunities. in: Wang, J.; Rützel, J.; Friese, M. (Hg.): Digitale Welt: Herausforderungen für die berufliche Bildung und die Professionalität der Lehrenden. Ergebnisse des 5. und 6. Chinesisch-Deutschen Workshops zur Berufsbildungsforschung. Detmold. Eusl Verlag. , p. 389-401.

 

  • Baumhauer, M.; Rommel, I. (2019): India in Transformation. Spannungsfeld zwischen Arbeitsmarktdynamik und Qualifikationsbedarf, in: berufsbildung - Zeitschrift Theorie- Praxis-Dialog. 179(2019), 45–47.

 

  • Rommel, I. (2018): Action-Orientation at German Vocational Schools in the Context of Work Process Knowledge. Proceedings of the 9th International Multi-Conference on Complexity, Informatics and Cybernetics.

 

  • Wasserschleger, A.; Rommel, I. (2017): Vom Ingenieur zum Lehrer: Herausforderungen des Quereinstiegs aus der Perspektive von Studierenden, in: berufsbildung, Zeitschrift für Theorie-Praxis-Dialog.

 

Review-Tätigkeiten

  • Revista de Innovaciones Educativas del Centro de Investigaciones en Educación (CINED) de la UNED (Costa Rica)

 

Kooperationen und beratende Tätigkeiten

  • 10.2020-12.2021: Pädagogische Begleitung des Programms Solid Waste Management für Kommunen, NGO ́s und Abfallunternehmen vom Center for Environment and Development in Thiruvananthapuram, Kerala/Indien
  • 03.-04.2019: Forschungsaufenthalt in Sancti Spíritus/Kuba (6 Wochen)
  • 02.2019-2020: Zusammenarbeit und Beratung zu den Reformbemühungen des indischen Berufsbildungssystems im Kontext von Kompetenzprofilen, Methodik, Didaktik und Lehrkräftebildung / Vocationalization of Higher Education NITTTR, Goa/Indien
  • 02.2019: Initiierung, Organisation und Durchführung des Indo-German Workshops on Vocationalization of Higher Education
  • 06.2018: Fact-Finding-Mission mit dem National Institute for Technical Teacher Training and Research (NITTTR) Goa/Indien
  • 05.2015: Austausch als wissenschaftliches Personal Erasmus+, Granada/Spanien

 

Vorträge

  • (2024): The Dual Vocational Education and Training Programs at the National Institute of Apprenticeship in Costa Rica,  9th Stockholm International Confrence of Research on VET, Stockholm/Sweden

 

  • (2023): El Estado actual de a Investigación en EFTP en Costa Rica, II Foro de la Investigación en EFTP en Costa Rica, San José/Costa Rica 

 

  • (2023):  TVET Research in Costa Rica - Status, Challenges and Needs, ECER, Glasgow/Schottland 

 

  • (2022): Panelistin in Coloquio Mexicano - Alemán para el Fortalecimiento de la Investigación sobre Educación Dual en America Latina. Mexiko

 

  • (2022): Importancia de la Investigación para el Desarrollo de la EFTP. Foro: El Estado actual de la Investigación de la EFTP en Costa Rica. Ejes. Discusiones, Retos y Necesidades. Universidad Técnica Nacional. Costa Rica.

 

  • (2021): Cooperación bilateral de la Investigación en la Educación y Formación Técnica Profesional entre Costa Rica y Alemania: Exploración metodológica y científica del Proyecto CoRiVET. Encuentro de Investigación Educativa (CINED). UNED Costa Rica.

 

  • (2021): Proyecto CoRiVET. Primeros resultados y Medidas Futuras.Kick-Off Responsibilidad y Función de la Educación y Formación Técnica Profesional en y para Costa Rica: un acercamiento desde el Proyecto CoRiVET. Costa Rica.

 

  • (2018): Action Orientation in the Context of Work-Process-Knowledge. 9th. IMCIC, Orlando/USA
  • (2017): Study Structure and Process in the Vocational Teaching Profession: The Study Program at Leibniz University Hannover, 5th German-Chinese Workshops on Vocational Training Research, Shanghai/China

 

  • (2017): „Action Orientation as a Didactic Principle for the Productive Encounter with Heterogeneity in Vocational Training Processes”, Peking/China

 

  • (2016): The Role and Educational Pathways of TVET Teachers and Trainers. Innovation Days, San José/Costa Rica

 

  • (2016): Workshop on Didactics, Methodology, Guiding Structures and Principles of the German TVET-System. Innovation Days, San José/Costa Rica

 

  • (2016): Participation in Lifelong Learning from Individual and Corporate Perspective. European Conference on Educational Research – ECER, Dublin/Irland

 

  • (2015): The German Vocational Education and Training System – A Story of Success?, Granada/Spanien

About

I have been a research associate at the Department since 2021. I coordinate and manage the CoRiVET (Costa Rican Vocational Education and Training) project as the deputy project leader.

Research interests

  • International Comparative Vocational Education Research
  • International Vocational Education Cooperation
  • International Vocational Education Policy
  • Qualification of Vocational Education Personnel
  • Study Program Development

Qualifications

2021 PhD Lat eibniz University Hannover

2015 Master of Education at Osnabrück University

International experience

My international experience primarily centers on research stays and project work in Latin America.

Teaching responsibilities

I teach classes primarily on internationalization of vocational education, international VET cooperation and international VET research